Verschillen tussen Amerika en Nederland

Beste allemaal,


Deze keer een ander soort blog, ik hoop dat jullie dit leuk gaan vinden om te lezen.

Omdat veel van mijn vrienden zeggen: "jij bent gewoon lekker 10 maanden op vakantie " wil ik hier mijn verhaal kwijt, en natuurlijk zijn dit mijn ervaringen en mijn kijk op het afgelopen half jaar.

Ik had nooit gedacht dat ik zoveel te weten zou komen over mijzelf, over wie ik ben en wat ik wil. High School niveau is misschien niet zo hoog als het niveau in Nederland maar toch leer je zo ontzettend veel van zo'n tussenjaar in Amerika. De cultuur en de mensen leren je zo veel en ook moet je goed op je eigen benen kunnen staan. Je gaat in je eentje ergens heen, niemand om je heen die jou kent. Jij staat er alleen voor. Het is allemaal anders dan thuis, je leidt niet meer dat leventje dat je gewend was. Je kunt niet terecht bij je familie met problemen, je familie is er niet om je te begrijpen. Jij moet het allemaal zelf aanpakken en zelf doen. Je moet het zelf oplossen, erover praten, iemand leren vertrouwen. Het is niet alleen maar een leuke tijd met tripjes en zo, en natuurlijk ben ik mijn gastgezin onwijs dankbaar dat ze me zoveel van Californië laten zien en me overal naartoe nemen. Ook zijn ze erg open en lief voor mij. Maar er zijn genoeg momenten dat je er even doorheen zit of er even geen meer zin in hebt. Het is net als bij wedstrijdzwemmen, soms heb je even geen zin om een afstand te zwemmen maar dan ga je toch op de startblok staan, HAAL JE DIEP ADEM, en ga je door. En zo is ook het leven!

Every day is a new beginning

take a deep breath, smile

and go on!

Het is hier zo anders, maar juist door in zo'n andere cultuur te leven met andere gewoontes en andere gedachten, kom je erachter wat jij wilt en wat jij belangrijk vindt in jouw leven. Door rekening te houden met wat andere mensen denken over iets en door te luisteren naar wat zij belangrijk vinden leer je zo veel. Ik had nooit gedacht dat ik zo veel zou leren hier, ik wilde graag een nieuwe cultuur leren kennen en een avontuur aangaan. Het is een geweldige ervaring. Onze culturen zijn zo verschillend.

Bij deze wil ik ook zeggen dat dit absoluut geen nutteloos jaar is. Wie dat denkt, zou eigenlijk zelf eens zo'n jaar moeten doen. Niet als vakantie, maar echt als een part of the family. Ik denk dat een jaar High School voor iedereen wat heeft, als je maar openstaat voor nieuwe dingen en er naar op zoek gaat.

Hier nog wat dingen die me zijn opgevallen (verschillen) tussen Amerika en Nederland

1. Op school begint elke dag met de ¨pledge of allegiance¨. ( I pledge allegiance to the flag of the United States of America, and to the Republic for which it stands, one Nation, under God, indivisible, with liberty and Justice for all ).

2. Op alle High Schools zijn cafetaria's waar je verschillende soorten lunch kunt kopen. Best veel leerlingen maken hier gebruik van. Ik neem lekker mijn eigen lunch mee, dat scheelt om in een lange rij staan te wachten. Zonde van je pauze.

3. Stijl en mode? Dat vind je hier niet zo snel. De meeste leerlingen doen niks leuks aan voor school. Meisjes dragen vaak legging met een trui of een shirt. En jongens het liefst een joggingbroek met een losvallend t-shirt. Ook badslippers met sokken zie je hier best vaak.

4. Om je diploma te halen moet je 4 jaar Engels, wiskunde, scheikunde en geschiedenis hebben gevolgd.

5. Geen schoolplein met fietsrekken, maar een schoolplein vol met auto's.

6. Openbaar vervoer bestaat hier niet echt (behalve in de grote steden natuurlijk) dus bijna iedereen boven de 16 heeft dan ook een auto.

7. Waar wij in Nederland alleen een echte Mac-drive hebben hier heeft werkelijk bijna alles een drive-thru.

8. Ontbijtgewoonten: bagels, pannenkoeken, donuts, muffins, cereal...

9. Amerikanen eten wel veel "fastfood", ze gaan ook graag en vaak buiten de deur eten. Amerikaanse porties zijn echt heel erg groot. Als je in een restaurant je eten niet op krijgt, dan neem je het gewoon in een "doggy bag" mee naar huis om later op te eten. Ook magnetronmaaltijden worden hier heel vaak gegeten. Maar ik mag niet klagen want ik heb hier andijviestamppot met gehaktbal gegeten, bami gerecht, macaroni (zelfgemaakte), bloemkool ovenschotel. Heerlijk vind ik dat soort eten.

10. Shoppen doe je hier gewoon met de auto van de ene grote mall naar de andere.

11. Je zou denken dat Amerikanen voorlopen op de rest van de wereld. Niet met alles dus. Whatsapp is hier bijvoorbeeld nog niet echt uitgevonden en iedereen stuurt elkaar dan nog steeds ouderwets sms'jes. Voor mij even een stapje terug in de tijd dus.

12. Amerikanen zijn erg trots op hun land!


Bij deze nog het filmpje (link) toen ik geïnterviewd was voor Whitney TV. Dit interview vond plaats begin september. Grappig om te zien hoe mijn Engels is verbeterd sinds toen en nu. Dit is ook het ¨nieuws¨ wat elke dag voor de hele school wordt uitgezonden met elke dag nieuwe verhalen en nieuwe informatie.

http://www.esenetworks.com/player.aspx?id=507&content-id=199206


Liefs Naomi

Reacties

Reacties

larou de jong

wat een super leuke blog!

Bianca schoo

Hoi Naomi.
Dat heb je even mooi verteld!!
Succes nog verders!Xx

Papa en mama

Mooi geschreven Naomi, wees trots op jezelf. Soms is het lastig om weg te zijn van alles wat je gewend bent, je familie je vrienden, maar je krijgt er onwijs veel voor terug. Zo veel lieve mensen die je ontmoet en geweldige dingen die je meemaakt. Het is een ervaring die niemand je kan afpakken. We zijn onwijs trots op je en we weten zeker dat je veel sterker terug komt met een andere kijk op het leven. Hou je goed! Liefs papsie en mamsie ???

Marja Mulder-Smit

Er zijn inderdaad grote verschillen tussen hun en onze cultuur. Die ervaring heb jij nu en dat niemand je af. Later zal je hier nog veel aan terugdenken , maar voor nu nog ff volhouden en nog heel veel leuke ervaringen opdoen. De tijd gaat heel snel.
Tot gauw...

Elizabeth Witdoeckt

Hi Naomi,
Dat heb je heel mooi geschreven Naomi!! Ik denk dat je soms de gezelligheid van Holland mis. Jammer dat je de Mexicaanse studenten niet ontmoet hebt, ik heb veel van ze genoten. Op 8 Maart ga ik een reis beginnen door Mexico en ik ontmoet ze de eerste dag in Mexco City. Zou jij het leuk vinden om een weekend by me te logeren. Niet alleen om je naar de kerk te nemen maar ook om je andere dingen te laten zien. Ik heb een heel gezellig huis (zeggen andere mensen). De 2e Zaterdag van de maand is hier altijd veel te doen. Laat het me maar weten. Ik kom terug op 30 Maart. Op 12 April zou het leuk zijn. Ik ben ook berijkbaar op Whatsup. Laat het even weten, Groetjes, Elizabeth

Sonja

Leuk weer om te lezen! Geniet ervan Naomi!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active